Ofte opplever man at det ikke kommer noen til nettsiden din. Mangel på lesere kan bety lavt salg. Ser nettsiden ut som et totalt kaos, eller mangler den flyt og oppbacking som takler at mange besøker nettsiden samtidig? Her er 5 vanlige problemer og noen smarte teknologiske løsninger for å få mer aktivitet på nettsiden.
1. Visuelt frastøtende
Mange tror at det bare er å sette opp en nettside så vil alt løse seg. Men ikke alle har samme smak som deg og liker ikke de grelle fargene du har. Kanskje er logoen upassende, eller innholdet elendig.
Det kan være smart å investere noen kroner i en skikkelig webside. Det er gjerne web-designerne som fikser opp nettsiden slik at besøkende både finner fram til betalingsløsningen og avkryssingen til nyhetsbrevet.
En ekspert vil kunne ta bedriften fra null til 6-sifrede beløp på kortere tid enn man aner.
2. Rot og blindgater
En som setter opp sin egen nettside, må ha noe kunnskap for å sette i gang. De som prøver selv har kanskje tenkt at de skulle spare masse penger i en oppstartsfase. Man vil garantert tape penger. Rot på siden blir til blindgater der den potensielle kunden rett og slett gir opp.
Nettsiden kan bli for full av uviktige detaljer eller løse tråder på ting man en gang mente var viktig. Dessuten kan nettsiden mangle gode og synlige faner hvor man kan navigere videre for produktene de er ute etter. Kanskje er ikke knappen programmert riktig og den besøkende havner på en død side eller ingenting skjer.
3. Treg nettside
Dette er kanskje nøkkelen til suksess om man får en raskere side. Ved å bruke en leverandør som har fokus på CMS, et helhetlig publiseringssystem, for eksempel Drupal, vil selve systemet ta seg av årsakene til tregheter. Det kan være store bilder og enorme filer. Med et kodespråk vil ting gå lettere og filstørrelsene krympes til det aller minste. Med HTML5-programmering blir mer data prosessert med mindre ressurser.
4. Mangel på søkemotoroptimalisering (SEO)
Når man snakker om SEO er det viktig å forstå at det er Google som avgjør hvor langt fram/opp på listen over treff siden din lander. Lander den veldig langt bak, vil færre statistisk lese den og i det hele tatt finne den. Derfor må man ha fokus på SEO. Man kan bruke verktøy og programmer til å sjekke SEO kvaliteten og bruke innholdsskribenter som har fokus på markedsføring. En tekst med masse skrivefeil eller innhold som ikke passer inn, kan ødelegge mye.