Skal man lage en nettside eller blogg, har design veldig mye å si. Det kan lett illustreres med en bruksanvisning eller et veikart. Har man kun den finske bruksanvisningen, blir det nesten umulig å få satt sammen produktet. Er veikartet mangelfullt, vil man ikke finne fram.
En nettside må ha riktig språk og være informativ på mange måter. Designet hjelper leserne og de potensielle kundene med å finne fram til viktige ting som setter i gang et salg. Det har vist seg mange ganger at en nettside har vært en givende opplevelse, men har alt for lave salgstall. Årsaken kan rett og slett være at brukerne ikke finner en betalingsløsning.
Godt eller dårlig webdesign
Selvfølgelig må man ha innhold, men uten et godt webdesign er ikke nettsiden verdt noen ting. Problemet for mange er at et godt webdesign er vanskelig å lage selv, og koster som regel en del penger dersom man skal få hjelp. Men det finnes løsninger som gir en pakke til en rimeligere penge.
For at nettsiden skal få et godt design, bør det inneholde en del punkt. La oss se nærmere på dem her.
For å kunne navigere på en nettside med mange undersider, må man opprette en hovedmeny. Fra den er det enkelt å finne fram til artikler og produkter. Et filter kan også hjelpe leseren å finne fram.
Uten relevant og supert innhold vil ikke folk legge merke til siden og den vil ikke utmerke seg. Man kan til og med leke med fonter og skriftstørrelse, men ikke gjør det for vågalt.
For mange artikler og bilder på en side, kan gjøre den rotete og uryddig. Dette fører bare til at folk hopper over eller til en helt annen nettside. Skal man tjene penger på Internett, må innholdet være eksklusivt og siden vekke glede og oppmerksomhet.
Har du virkelig tenkt til å gjøre det stort, må folk kunne identifisere deg og bedriften. Kanskje trenger du en særegen logo eller en merkevare du er enerådende om. Dette kan være svært utfordrende og det finnes ingen fasit på hva man trenger. For blogger kan det være lurt å finne sin egen nisje, og ta inn varer fra et helt annet marked, mens for større bedrifter er det viktig å jobbe med merkevaren.
Å putte viktig innhold på strategiske områder på siden er viktig. Men også å infiltrere teksten med søkervennlige ord og setninger. Uansett hvilken søkemotor man bruker, vil de fange opp dette og plassere nettsiden deretter.